Offgame

erotin1

Yleistä

Reunalla pelataan 31.3.-2.4.2017 Järvenpäässä sijaitsevassa Niemennokan huvilassa (Niemennokantie 25, Järvenpää). Peli sijoittuu kuvitteelliseen mielisairaiden naisten parantolaan Englannin maaseudulla vuonna 1891.

Pelissä käsiteltävien voimakkaiden teemojen vuoksi pelin ikäraja on 18 vuotta.

Pelimaksu on potilas- ja hoitohenkilökuntaa pelaaville 58/55 € (perjantai-sunnuntai, sis. ateriat la-su), lääkäreitä ja omaisia pelaaville 20/18 € (sunnuntaipäivä, sis. ateriat). Alemmat hinnat ovat voimassa Harmaasudet ry:n jäsenille. Pelimaksuilla katetaan pelipaikan vuokra, ruoat, pelin teemaan tarpeelliset propit sekä joitain juoksevia kuluja.

Potilas- ja hoitajahahmojen peli kestää lauantaiaamusta sunnuntai-iltapäivään.

Lääkäri- ja vierailijahahmot ovat paikalla sunnuntain.

Potilashahmoja on 17, hoitajia 6, lääkäreitä 4 ja vieraita n. 6. Lisäksi pelissä on n. 4 avustavaa npc-hahmoa. Potilas- ja hoitohenkilökunnan hahmot ovat viktoriaanisen yhteiskunnan naisiksi olettamia henkilöitä ja lääkärihahmot yhteiskunnan miehiksi olettamia henkilöitä. Vieraissa on kumpaakin oletettua sukupuolta.

Pelipaikka

Reunalla pelataan Järvenpäässä sijaitsevassa Niemennokan huvilassa (Niemennokantie 25, Järvenpää).

Kaksikerroksisesta talosta löytyy makuuhuoneiden ja olotilojen lisäksi moderni keittiö, sisävessat, sauna- ja suihkutila sekä pukuhuone. Piha-alueella sijaitsee kaksi pientä varastotilaa ja ränsistynyt saunarakennus. Parkkipaikka on n. 300 metrin päässä päärakennuksesta.

Paikka kartalla

Katso Google Maps

Julkiset kulkuneuvot

Pelipaikka sijaitsee n. 3,5 km päässä Järvenpään rautatieasemalta (R-junat Helsingistä). Julkisilla kulkuneuvoilla saapuville pelaajille voimme järjestää kyytejä asemalta pelipaikalle.

Ilmoittautuminen ja hahmojako

Ilmoittautuminen avautuu 15.11.2016 ja päättyy 23.12.2016. Pelimaksun eräpäivä on 3.2.2017

Hahmojako tehdään tammikun alussa ja hahmot jaetaan ilmoittautuneiden soveltuvuuden mukaan. Tämän jälkeen pelaajilla on mahdollisuus työstää omaa hahmoaan yhdessä pelinjohdon kanssa. Valmiit hahmot lähetetään pelaajille helmikuun lopussa.

Peruutukset

Toivomme, että pelaajat ilmoittavat pelinjohdolle mahdollisimman pian, jos eivät jostain syystä pääse osallistumaan peliin. Näin varmistamme, että saamme hankittua hahmolle ajoissa varapelaajan. 15.3.2017 jälkeen osallistumisensa peruuttaneille emme palauta pelimaksua.

………………………………………………………………………………………….

Säännöt ja turvallisuus

Pelin tapahtumat sijoittuvat Edgemoor House -parantolaan Somersetin kreivikunnassa Englannissa vuonna 1891. Pelimaailma on meidän maailmamme kaltainen, ellei asioiden ja tapahtumien yhteydessä tai hahmossa erikseen toisin mainita.

Pelimaailmassa useimmat asiat ovat sitä miltä näyttävätkin. Mikäli pelin aikana tapahtuu jotakin tavallisesta kokemusmaailmasta poikkeavaa, asiasta kerrotaan lähemmin hahmossa tai peliohjeessa.

Metatila

Peliin järjestämään metatila, jossa jotkin hahmot voivat kokea erilaisia tapahtumia kuten unia, muistoja, takaumia tai harhoja. Metatilassa tullaan järjestämään myös joitakin hoitoja potilashahmoille. Tilassa käytetään tunnelman luomisen apuna erilaisia valo- ja ääniefektejä. Metatilaan siirtyminen ja siellä pelaaminen tapahtuu pelinjohto- ja npc-avusteisesti. Paikassa noudatetaan normaalisti pelin turvallisuussääntöjä. Metatilassa tapahtuvat kohtaukset tulevat olemaan ensisijaisesti pelinjohdon (mahdollisesti pelaajan kanssa) etukäteen suunnittelemia. Metatila on käytössä lauantaina päivällä.

Offgame

Pelissä tulee olemaan offgame-huone, johon on mahdollista tulla, jos tarvitsee päästä pelistä tauolle tai keskustella jostakin asiasta offgame pelin aikana. Keittiö on koko pelin ajan offgame-aluetta, ja ainoastaan kokkien ja pelinjohdon käytössä.

Jos pelin aikana ilmenee tarve jonkin pelin ulkopuolisen asian selvittelyyn, toivotaan pelaajan lähestyvän pelinjohtajaa häiritsemättä muiden peliä ja käyttämällä koodisanaa “offgame”. Nyrkin pitäminen pään päällä tarkoittaa, että pelaaja on offgame.

Turvallisuus

Vaaratilanteessa huuda “HOLD!”. Kaikki huudon kuulevat pysähtyvät ja toistavat sen – peli keskeytyy, kunnes tilanne on selvitetty.

Pelissä sovelletaan liikennevalomekaniikkaa pelin intensiteetin säätelyyn pelaajien kesken. Liikennevalojen käyttöä harjoitellaan pelaajatapaamisessa.

Liikennevalot

Liikennevalomekaniikkaa antaa pelaajille mahdollisuuden kalibroida pelin intensiteettiä pelin aikana. Pelaaja voi missä tahansa tilanteessa sanoa jonkin liikennevalojen väreistä, jolloin muut tilanteessa olevat reagoivat asianmukaisesti. Koodisanoja ei ole tarkoitus yrittää ujuttaa lauseisiin, vaan niitä käytetään irrallisina, jolloin ne erottuv at varsinaisesta pelistä. Liikennevaloja voi käyttää koska tahansa, eikä niiden käyttöä tarvitse perustella kenellekään.

  • Vihreä: Pelaaja voi käyttää vihreää ilmoittaakseen muille kohtauksessa oleville, että hänen puolestaan kohtauksen intensiteettiä voi nostaa. Muut pelaajat voivat vastauksena nostaa intensiteettiä, jos se sopii heille. Kysymystä “vihreä?” voi myös käyttää kysyäkseen toiselta pelaajalta, onko nykyinen intensiteetti sopiva.
  • Keltainen: Tarkoittaa, että kohtauksen nykyinen intensiteetti on vielä ok pelaajalle, mutta niillä rajoilla. Yhtään pidemmälle ei saa mennä, mieluummin hiukan kevennetään intensiteettiä. Kohtaus voi jatkua.
  • Punainen: Katkaisee kohtauksen. Jos punaista käyttänyt pelaaja haluaa poistua tilanteesta, hän voi niin tehdä eikä häneltä kysellä siihen selityksiä. Jos punaista käyttänyt pelaaja haluaa siirtyä esim. selvittämään asiaa offgametilaan, myös näin voidaan tehdä.

Konfliktimallinnus ja aseet

Konfliktinmallinnus tapahtuu hidastetusti näytellen ja tervettä järkeä käyttäen. Mittavan konfliktin lopputulos sovitaan tarvittaessa offgame supattaen etukäteen (suunniteltu konflikti) tai konfliktin aikana. Lähtökohtaisesti hoitaja on voimakkaampi kuin potilas, eli hoitaja pystyy taltuttamaan väkivaltaisesti käyttäytyvän potilaan.

Hahmot eivät kuole pelissä, ellei näin ole erikseen ohjeistettu tai pelaaja itse päätä, että haluaa hahmonsa kuolevan. Pelaajan peli päättyy jos hahmo kuolee, eikä varahahmoja ole tarjolla. Hahmot voivat kuitenkin saada vakavia vammoja tapahtumien seurauksena.

Fyysinen läheisyys

Läheisyyden pelaamisesta kannattaa keskustella lähikontaktien kanssa ennen peliä esimerkiksi pelaajatapaamisessa tai Facebookissa, sekä pelin aikana käyttää liikennevaloja tilanteiden säätelyyn. Pelaajatapaamisessa on tilaisuus tutustua liikennevalojen käyttöön myös ilman fyysistä kontaktia.

Yleinen käytös

Suomen lait ovat voimassa pelin aikanakin. Vaikka hahmo rikkoisi niitä, pelaajat eivät sitä tee. Kaikkia kanssapelaajia tulee kohdella asiallisesti. Mahdolliset konfliktit pysyköön täysin hahmojen välisinä. Kaikki osapuolet huolehtivat, että pelipaikka pysyy ehjänä ja siistinä.

Päihteet

Tapahtuma on alkoholiton. Tupakoiminen on sallittua sekä ennen peliä että pelin aikana sille osoitetulla paikalla. Tupakoinnin ajan pelaaja on offgame.

Lääkepropit

Pelissä käytetään lääkeproppeina elintarvikkeita kuten ruokayrttejä, alkoholitonta viiniä, mausteita ja Coca Colaa. Lisäksi pilleriproppeina toimivat C-vitamiinitabletit tai karkki-/kurkkupastillit.

Pelinjohtajilla ja hoitajien pelaajilla on lista pelaajien allergioista. Jokaisella pelaajalla on omakohtainen vastuu ilmoittaa allergiansa pelinjohdolle ja oikeus kieltäytyä lääkeproppien käytöstä.

………………………………………………………………………………………….

Majoitus ja ateriat

Majoitus

Pelipaikalla on ingame-sänkymajoitus. Pelaajat tuovat mukanaan liinavaatteet nukkumista varten. Jokaiselle on paikan päällä yksi tyyny ja viltti. Tarvittavat muut lisävuodevaatteet jokainen pelaaja huolehtii itse. Kylmänarkojen, kannattaa ottaa mukaan lisäpeitto, huivi ja villasukat.

Sisävessat ovat pelaajien vapaassa käytössä koko pelin ajan. Suihkutilat ovat pelaajien käytössä perjantai-iltana sekä pelin aikana ohjatusti aamulla ja illalla. Pelaajat tuovat mukanaan omat peliin sopivat pyyhkeet ja peseytymisvälineet.

Ateriat

Pelissä tarjoillaan liha- ja kasvisruokaa. Yritämme ottaa erikoisruokavaliot huomioon mahdollisimman kattavasti.

Perjantai: Ei tarjoilla ruokaa, pelaajilla tulee olla omat eväät. Keittiöstä löytyy jääkaappi sekä mikro, hella ja uuni ruoan lämmittämiseen.
Lauantai: aamiainen, lounas, iltapäivätee, päivällinen, iltapala
Sunnuntai: aamiainen, lounas, päivällinen

Koko pelin mittaiset hahmot sisältävät kaikki ateriat. Sunnuntaina pelaaville on tarjolla lounas ja päivällinen. Jos epäilet tarvitsevasi lisäenergiaa tai tiheämmät ruokailuvälit, kannattaa ottaa mukaan evästä, jota voi säilyttää huoneenlämmössä muiden henkilökohtaisten varusteiden kanssa.

………………………………………………………………………………………….

Pelaajatapaaminen

Pelaajatapaaminen pidetään su 5.3. klo 13-17 Entressen kirjaston Sinisessä huoneessa (Siltakatu 11, Espoon keskus).

Tapaamisen tarkoituksena on syventää kontakteja kanssapelaajiin ja pohjustaa hahmoryhmien dynamiikkaa. Lisäksi käydään läpi pelin teemoja ja turvamekaniikkoja, kuten liikennevalot ja fyysisen kontaktin turvallinen pelaaminen.

………………………………………………………………………………………….

Aikataulu

Ennen peliä

15.11.2016 Ilmoittautuminen aukeaa
23.12.2016 Ilmoittautuminen sulkeutuu
tammikuussa 2017 Hahmojako
31.1.2017 Pelimaksun eräpäivä
28.2.2017 Hahmot viimeistään pelaajilla
5.3.2017 Pelaajatapaaminen Espoossa

Peliviikonloppu

PE 31.3.
17.00 Pelipaikalle saa saapua
19.00 Briefit alkavat
23:00 Hiljaisuus nukkumatiloissa

LA 1.4.
7.00 Peli alkaa
7.00 Herätys hoitajilla
8.00 Herätys potilailla
00.00-7.00 Hiljaisuus (ingame-yö)

SU 2.4.
7.00 Herätys hoitajilla
8.00 Herätys potilailla
10.00 Sunnuntain pelaajien kokoontuminen parkkipaikalla
11.00 Sunnuntain pelaajien peli alkaa (viimeistään)
16.00 Peli loppuu: päivällinen
16.45-17.45 Debrief
17.45-19.00 Pelipaikan siivous
19:00 Pelipaikka tyhjä

Aikataulu voi muuttua ja tarkentua lähempänä peliä.

Katso myös ingame-aikataulu.